Gå til indhold
Øhh, hvad var det lige historien var..?

Øhh, hvad var det lige historien var..?

I Kristeligt Dagblad tirsdag den 19. februar er forsidens tophistorie: ”Åbenbare synder” kan føre til eksklusion fra menighed. Og hvad er så egentlig essensens i den kop te?

I Kristeligt Dagblad tirsdag den 19. februar er forsidens tophistorie: ”Åbenbare synder” kan føre til eksklusion fra menighed.

Og hvad er så egentlig essensens i den kop te?

Jo, det er, at en mand af egen fri vilje har konsulteret sin valgmenighedspræst, fordi den yngre mand og hans kæreste vil flytte sammen uden at gifte sig. Det er i modstrid med valgmenighedens syn på samliv og ægteskab, og derfor bliver præst og medlem efter flere samtaler enige om, at den unge mand melder sig ud.

Er der noget odiøst i det?

Er det negativ social kontrol – eller er det en mindelig ordning, når nu et medlem bevidst vælger en anden vej end menighedens?

I artiklen fremgår det, at mindst 16 fri- og valgmenigheder i ELN har en paragraf om eksklusion af medlemmer i deres vedtægter.

Er der noget odiøst i det?

Ikke mere end i resten af Forenings Danmark. F.eks. har Dansk Idræts-Forening udgivet en pjece om, hvordan eksklusioner skal foregå i sportsklubber. Og tager man de politiske partier, griber de jævnligt til eksklusion, hvis et medlem ikke er i overensstemmelse med partiet.

Er det ikke blot fair, at der er en eksklusionsparagraf i vedtægterne, så nye medlemmer, der tilvælger en menighed, ved, hvad de melder sig ind i?

Og hvor mange er det nu lige i virkeligheden, det drejer sig om?

I artiklen fremgår det, at hverken Aarhus Bykirke eller Skjern Bykirke har praktiseret eksklusion. Begge de interviewede præster siger, at de ikke  tjekker, hvordan folk lever deres liv, og at et medlemskab ikke skal ophøre, fordi nogen træder ved siden af.

Heller ikke meget at hænge sin hat på her.

Til gengæld er der et vigtigt anliggende i det, professor Kurt E. Larsen fra Menighedsfakultetet er citeret for i artiklen:

”Kirketugt har altid eksisteret i den kristne kirke. Men det har altid haft et pædagogisk formål frem for at være et ønske om at være linjevogter på folks privatliv. Hos valg- og frimenigheder er det en sikkerhedsventil, der kan sikre dem, at de kan ekskludere et medlem, hvis det kommer ind og modarbejder fællesskabet. Der kan også være situationer, hvor fællesskabet ikke kan holde til et medlems livsstil, for eksempel hvis nogen lever i åbenlys modstrid med det 6. bud ved at have forhold til flere partnere på én gang.”

Og Jens Lomborg, der er præst i Skjern Bykirke og formand for ELN, understreger, at hvis eksklusionsparagraffen skulle tages i brug, skal det være, fordi et medlem lader sig gendøbe eller gør noget andet, der peger på, at vedkommende ikke er lutheraner.

Øhh, der var ikke meget historie her. Men det måtte jo komme i kølvandet på den seneste tids mange historier om social kontrol. Nogle berettigede, andre ikke.