Supergode erfaringer fra de to første år med servicetjek bliver nu brugt til Servicetjek 2.0. Menighedsinspirator Anette Klausholm Bækgaard tilpasser tilbud efter den enkelte menigheds behov.
Menighedsinspirator Anette Klausholm Bækgaard har de seneste to år været ude til såkaldte servicetjek i menighedsråd og bestyrelser – og der er ikke tale om et ”tjek”, men en guidet samtale med den hensigt at sætte aktuelle muligheder og udfordringer i fokus.
Og det giver god respons, når et menighedsråd prioriterer at bruge nogle timer på et servicetjek. Blandt andet fra Kronjyllands Frimenighed, hvor formanden for menighedsrådet, Lars Jødal siger:
”For os som bestyrelse var tiden virkelig godt givet ud. Anette satte en ramme op, som vi kunne forholde os til, så vi kunne spore os ind på netop vores styrker og udfordringer. Og Anette greb dem og hjalp os med at blive konkrete på, hvordan vi kunne forholde os til dem. Allerede til vores næste møde bar dagsordenen præg af dagen på den absolut gode måde.”
Mulighed for time-out
Siden starten har Anette Klausholm Bækgaard høstet mange erfaringer, som hun nu vil bruge i de kommende servicetjek.
”Det har været meget givende for mig at høre på sidelinjen, hvad man udfordres af, og hvad der går godt. De erfaringer er guld værd at have med ud til de kommende servicetjek. Man kan ikke udvirke mirakler på et par timer, men man kan sagtens nå at sætte spot på noget, som giver værdi fremadrettet.”
ELN’s menighedsinspirator fortæller også, at et servicetjek i høj grad er ment som en service, der giver mulighed for at stoppe op og få talt sammen om, hvordan man gerne vil lede menigheden.
”Jeg tager fat i nogle overordnede temaer, og så kan vi dykke ned i enkelte emner helt afhængig af, hvilket behov der er. Jeg har altid en afklarende samtale på forhånd, så jeg kan skræddersy oplægget, ligesom vi undervejs tilpasser samtalen efter, hvad der er vigtigst at have i fokus,” siger Anette Klausholm Bækgaard.
Flere muligheder
Ud over et servicetjek 2.0 tilbyder Anette Klausholm Bækgaard også oplæg, workshops og facilitering af processer. Det kan f.eks. handle om forebyggelse og håndtering af stress, dagsorden og mødekultur, inhabilitet eller en bæredygtig frivillighedskultur.
Nogle emner er oplagte at kombinere med et servicetjek, andre emner vil være oplagte til en selvstændig workshop eller én til én samtale.
Læs mere om servicetjek 2.0
Læs mere om ressourcer til din menighed
Hør mere om Servicetjek 2.0
Tag gerne fat i Anette Klausholm Bækgaard til en uforpligtende samtale om jeres behov og muligheder.
Ring på mobil 27112191 eller mail til menighedsinspirator@luthersk-netvaerk.dk