Den kopernikanske revolution ændrede vores kollektive verdensbillede. Har smartphone-revolution gjort noget tilsvarende?
Kopernikansk revolution
Indtil i midten af 1500-tallet var det den almindelige opfattelse at solen (og andre planeter) bevægede sig rundt om jorden. Man havde et såkaldt geocentrisk verdensbillede. Men så kom den kopernikanske revolution, hvorefter man efterhånden måtte erkende, at solen var det stillestående centrum i solsystemet og tilslutte sig det såkaldte heliocentriske verdensbillede.1
Det må have været en vild tid at leve i. Tænk sig, at hele den daværende (vestlige) verdens befolkning i løbet af ganske kort tid, skal vænne sig til tanken om, at jorden blot er en planet, der på linje med en række andre planeter cirkulerer rundt om den langt større og vigtigere sol. Det må have sat skub i nogle eksistentielle overvejelser om identitet og kollektiv selvopfattelse henover aftenkaffen rundt omkring i de dårligt oplyste middelalder-dagligstuer.
Smartphone-revolution
I 2007 blev den første iPhone lanceret og en smartphone-revolution begyndte. En revolution, der ikke står tilbage for den kopernikanske ditto. Også denne er anledning til en omfattende redefinition af den enkeltes verdensbillede og af identitetens relation til omverdenen.
På samme måde er også vores tid en vild tid at leve i. På ganske få år er vi blevet aldeles uafhængige af før så essentielle ting som biblioteker, aviser, landkort, busplaner, leksika, breve og telefon-bokse og -bøger. For vi har så at sige fået hele verden ned i vores lomme i form af en smartphone, der er forbundet til alverdens informationer, hvorfor vi ikke behøver komme til bjerget; bjerget kan vi bare lade komme til os. Man kan sige, at verdensbilledet i kraft af smartphonen er blevet antropocentrisk. Eller at smartphonen i det mindste har bidraget til og styrket bevægelsen mod, at det enkelte menneske er blevet sat i centrum.
Vildfarne får udstyret med GPS
Tænk bare på GPS-funktionen på din smartphone. Her er du og din geolokation i bogstavelig forstand det centrum, som alt drejer sig om. Smartphonen sørger for, at du aldrig behøver at opleve dig vildfaren, selvom du måtte have nok så dårlig stedssans. Google sørger for dig.2
Mon smartphonen og dens GPS gør det sværere for os at forstå det centrale bibelske billede på vores ubehjælpeligt syndige natur: at vi er vildfarne forkomne får uden en hyrde? Er det et problem, hvis vi aldrig rigtig oplever at være totalt “lost”/fortabt? Er det et problem, at vi ved teknologiens hjælp, altid selv kan trække i trådene og opleve kontrol og tryghed? Er det et problem, hvis det (på et overfladisk plan, javel) er mere nærliggende, at det er Google, der har svaret og overblikket, end at det er Gud?
Jeg vil nødigt sættes i bås med Kopernikus’ kritikere, der bestemt tog fejl, men jeg må løbe risikoen: Jeg tror ikke på det antropocentriske verdensbillede. Jeg tror, det er skadeligt og jeg er bange for, at den konstante påvirkning fra den allestedsnærværende netværksforbundne teknologi gør det vanskeligere for os at holde det fra døren. Det er ikke en let byrde, at bære hele verden i sin lomme.3
(Af samme årsag har jeg aldrig ejet en smartphone. Jeg er bange for, at jeg ikke ville kunne håndtere den og blive afhængig af, at den altid er til tjeneste for mig.)
- Det skete dog ikke uden modstand fra både videnskabeligt og kirkeligt hold. Ifølge Wikipedia, skulle den gode Martin Luther i 1539, heller ikke have haft meget tilovers for denne fikse idé fra Kopernikus’ side. ↩︎
- Og som betaling indsamler de en masse data om dig, som de kan sælge til annoncører. ↩︎
- Som Gandalf sagtens kunne have sagt til Frodo i Ringenes Herre. ↩︎