De tror ikke, som jeg gør. Undergraver det min tro?

Der findes mange velovervejede mennesker, der ikke er kristne. Underkender det min tro?

Vi var kun to kristne på min årgang af i alt 80 filosofistuderende. De fleste var ateister eller agnostikere. Studiet var krævende, og jeg oplevede, at mine studiekammerater var både kloge, omsorgsfulde og velovervejede mennesker. At være i et miljø med intelligente mennesker, som også tænkte over verdens dybe sammenhæng, men hvor de fleste kom til andre konklusioner, end jeg selv gjorde, var anfægtende. Det dominerende narrativ var, at kristendommen hørte til i filosofihistorien. Tænkning over Gud var fortid.

Var mit studiemiljø et argument imod min tro?

Nej. Trods anfægtende tanker blev jeg ved med at være kristen. Jeg har lyst til at invitere dig ind i mit hoved og dele nogle af de løbende dialoger, som jeg havde med mig selv. Tankerne gav mig noget fast at stå på. Måske kan du bruge nogle af dem?

  1. Du må skelne mellem oplevelser af anfægtelse og begrundelser for anfægtelse. Du kan sagtens opleve noget som anfægtende, uden at du bør være anfægtet af det. Du bliver nødt til at se bag oplevelsen og vurdere om det, der “trigger” anfægtelsen, også begrunder den.
  2. Flertallet kan tage fejl. At flertallet mener, at Gud ikke findes øger sandsynligheden for ateisme, men det garanterer ikke, at ateisme er sand. Desuden er der andre (intelligente) miljøer, hvor majoriteten er teister. Så det nytter ikke noget at tælle hoveder.
  3. Intelligente mennesker tager også fejl, er forudindtaget og moralsk uperfekte. De er ikke immune for det falske, og de kan også fristes til at modstå noget sandt, som de ikke bryder sig om. Du skal lytte til intelligente mennesker i ydmyghed, men de er ikke målstokken for sandheden.
  4. Sandheden er i sin natur ekskluderende. Hvis Jesus er vejen, sandheden og livet, så er ateismen og alle mulige andre verdenssyn falske – og omvendt. That’s just the game. Nogle af os tager fejl. Det nytter ikke noget at forarges over dette. Der er ikke andet for, end at du må være omhyggelig i din søgen efter svar.
  5. Gud og filosofi er ikke fortid. Måske fylder Gud ikke på et sekulært universitet som Københavns Universitet, men religionsfilosofien er blomstret op siden 1960’erne, og globalt set er teisme et respektabelt filosofisk standpunkt med mange førende filosoffer (som Alvin Plantinga (https://www.youtube.com/watch?v=8VOMrozCISA), Edward Feser (https://www.youtube.com/watch?v=nihq7IQItIo), William L. Craig (https://www.youtube.com/watch?v=0tYm41hb48o), Terence Cuneo (https://www.youtube.com/watch?v=HksW8Qka6Xc), Eleonora Stump (https://www.youtube.com/watch?v=DqHegHsveLE) og mange flere.)
  6. Selv om majoriteten ser anderledes på verden, end du gør, ændrer det ikke på de grunde, du har for at holde kristendommen for sand. Flere af de klassiske argumenter for Guds eksistens forekommer holdbare og er i stand til at modstå kritik. Du har ikke vurderet dem i et ekkokammer, men drøftet dem med mennesker, som var uenig med dig, og de forekommer stadig stærke. Bibelen har en høj historisk troværdighed og forkynder en visdom, som er værd at leve sit liv efter. Dertil har du også erfaret Gud, hvilket du ikke kan holde udenfor ligningen. Fra et rationel standpunkt er du berettiget til at stå ved din tro, også selvom dine omgivelser ikke deler den.

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Sognekirkekonference 24. maj i Kolding. Fokus på håb. For alle med hjerte for folkekirkens muligheder!

Verified by MonsterInsights