Gå til indhold
#HosOs kampagne

#HosOs kampagne

KLF, Kirke & Medier har sat en kampagne igang i kølvandet på DR1s dramaserie "Herrens veje" for at få en positiv vinkel på kirke og kristendom

KLF, Kirke & Medier er en kristen mediebrugerorganisation, som arbejder for at få kirke, kristendom og trosstof i medierne – på en anstændig, etisk og lærerig måde. Med DR’s dramaserie ’Herrens Veje’ er kirke, præsters rolle og tro kommet ind i stuerne til familien Danmark i primetime. Det har fået KLF til at henvende sig til præster og kirker for at få en anden stemme frem om, hvad kirke og kristendom er i dagens Danmark.

Generalsekretær Mikael Arendt Laursen siger: ” Vi oplever at ”Herrens Veje” både udfordrer og motiverer os. For det første udfordrer det os, da billedet er meget sammensat og nogen steder fremstår utroværdigt. Det er ikke hele billede, vi ser i Danmark, og det ærgrer os meget. For det andet motiverer det os til at fokusere på dette tema på vores egen måde, uden at skulle tænke på drama, sensation og popularitet. Vi vil nå længere ud og vise ægtheden og hverdagen i kirken, i troen og blandt præster.”

Kampagne – #HosOs

KLF drømmer om en kommunikationskampagne på lokale sociale medier, der viser et andet – og forhåbentlig mere ægte – billede af kirken. Målet er at kampagnen skal holde bolden på egen banehalvdel og ikke blive et direkte modsvar til serien. De vil også køre kampagnen på deres egen facebookside – https://www.facebook.com/kirkeogmedier/ 

Meningen er at alle bruger hashtagget #HosOs i opslag med et billede og en kort tekst. Det kan f.eks. være  ”Hos os betyder det meget, at hele præstefamilien er en del af kirken”, ”Hos os har vi meget fokus på at være forbilleder for konfirmander fx gennem vores sprog” eller ”Hos os er det bærende element i vores kirke, de mennesker som fylder den op – menigheden”.

Opslagene må meget gerne være uens og broget, for det viser bredden i det danske kirkeland. Hvis man gerne vil være med, men ikke kan lave indholdet selv, så kan man sende et billede og et citat til kommunikationsmedarbejder Tina Sundgaard Hansen, så vil det blive lavet i stil med dem der er herunder.