Gå til indhold
Jeg er imod hån af religiøse

Jeg er imod hån af religiøse

Hån mod religiøse mennesker er ikke noget nyt. Men kristne møder hån på en anden måde end fx muslimer. Det ligger i kristendommens DNA.

Jeg er så gammel, at jeg kan huske nu afdøde kunster Jens Jørgen Thorsen (1932-2000). Han blev i flere omgange berømt. I 1973 fik han 300.000 kr. af det danske filminstitut til støtte til en ”Jesus-film”. Mange danskere anså denne film for så blasfemisk, at et protesttog på 5000 mennesker i 1975 i København resulterede i en udsættelse af filmen.

Først i 1992 fik Jens Jørgen Thorsen realiseret en Jesusfilm med titlen: ”Jesus vender tilbage”. Flere gange i sit liv lykkedes det ham at provokere religiøse danskere ved at afbilde Jesus i nøgen tilstand på korset og med et strittende lem. Dengang havde man en blasfemiparagraf, og det, som Thorsen anså for kunstnerisk frihed, anså mange kristne mennesker som blasfemisk både over for kristendommens hovedperson og over for ofre for tortur.

Jeg er imod hån af religiøse

Provokationen hos Jens Jørgen Thorsen var til at få øje på, og i pornografiens barndom var det faktisk en uhørt provokation at afbilde nøgne mennesker på offentlige steder. Jeg kom til at tænke på denne gamle debat, da jeg hørte om Stram Kurs og Rasmus Paludans afbrændinger af Koranen for næsen af troende muslimer. Jeg er imod denne hån af religiøse mennesker, hvad enten det kom fra afdøde Jens Jørgen Thorsen for 50 år siden, eller fra Stram Kurs i dag. Det er muligt at være tilhænger af ytringsfrihed uden at bruge denne frihed til at træde på andres religiøse følelser.

Gengælde hån med forbøn

Men der er stor forskel på kristne og muslimers reaktion på blasfemi. Vi har et arkæologisk fund fra det 2. århundrede med en korsfæstet mand med æselhoved og en mand ved siden af. Indskriften er: Aleksamos tilbeder sin gud.

På en bagvendt måde bliver en hån mod de kristne et udtryk for essensen i vores tro: Vi tror, at den korsfæstede er vores Gud og vores Herre. Men vi er vant til det med hån og blasfemi, for ifølge Jesu egne ord er disciplens vilkår at ”tage sit kors op og følge ham”.

Der blev bedt meget for Jens Jørgen Thorsen i de år, han forargede det kristne Danmark. Men der blev aldrig krummet et hår på hans hoved, for selvfølgelig må vi kristne gengælde hån på samme måde som Kristus selv – med bøn og forbøn.

Den korsfæstede er min ære

Koranen rummer også beretninger om Jesus, men den har den forståelse, at det ikke var Jesus, der døde på korset. Derfor har muslimer en anden holdning til blasfemi end vi kristne, og derfor mødes afbrændinger af koranen eller afbilleder af Muhammed med aggressiv adfærd. På en nok så bagvendt måde bliver denne forskel på kristendom og islam en understregning af salmens ord: ”Den korsfæsted er min ære, og min salighed skal være”.